Gölge Oyunları

0

Gölge oyunlarını eminim ki herkes biliyordur ve seviyordur. Ben bu bloğumda size bundan bahsedeceğim. Hadi başlayalım.
Gölge oyunları aslında bize küçüklüğümüzü hatırlatır. Mesela benim küçükken bildiğim tek şekil kuştur. Çünkü en kolayı. Kuştan başlayalım o zaman. Kuş hareketini yapabilmemiz için ilk önce 2 başparmağımızı üst üste getirerek avuç içimizi kuş kanatları gibi çırpıyoruz.
Şimdiki hareketimiz köpek. Bu hareket için ilk önce bir elinizi düz tutarak işaret parmağınızı avuç içinize doğru kenetliyorsunuz. Orta ve yüzük parmağınızı birleştirip serçe parmağınızı ondan biraz daha uzak tutacak şekilde kapatın.
Şimdiki hareketimiz insan hareketi. Bu harekette ilk önce birinci elinizi bütün parmaklarınızla beraber bükün. Daha sonra ikinci elinizi yuvarlayın. Sonra birinci elinizi ikinci elinizin içine yerleştirin.
Burada da daha çok gölge oyunu var.

Ama şimdiki konumuz gölge oyunlarının nereden doğduğu. Bildiğiniz üzere ilk gölge oyunları Hacivat ve Karagöz’dür. Şimdi biraz onun tarihinden başlayalım.
Aslında Karagöz ve Hacivat’ın tam olarak yaşayıp yaşamadıkları bilinmiyor. O yüzden efsane olduğu düşünülüyor. Bildiğiniz üzere Hacivat ve Karagöz oyunları eskiden halkı eğlendirmek amaçlıydı. Rivayetlere göre eskiden sokakta gölge oyunu oynandığında bütün halk doya doya onları izliyormuş. Fakat bir gün kral buna dayanamayıp onları ölüm yani idam cezasına çarptırmıştır. Nedeni ise halkı fazla oyalayıp işlerini yapmalarına engel olmalarıymış. Fakat neden ise hiçbir köylü bunu şikayet etmemiş, aksine bu oyunların çok keyif verdiğini söylemiştirler ve aynı zamanda onlar idam cezasına çarptırıldığında bütün halk hüzünlenmiştir. Tabii ki bu oyunların tek karakterleri sadece Hacivat ve Karagöz değildir. Başka karakterleri de vardır. 
Şimdi de bu oyunların özetinden bahsedeyim size. Bu hikayelerin özeti aslında Hacivat’ın Karagöz’e normal bir şey söylemesi. Fakat Karagöz’ün bu sözcükleri cümlenin anlamı ile hiçbir ilişkisi olmadan anlamasıdır. Buna birkaç örnek verebiliriz. Mesela bu en kısa olanı;
Normalde bu oyunlar çok kısa sürmezler yani 3 perde falan sürerler ve Ramazan ayında yazılırlar. Evet arkadaşlar benim blog yazım bu kadardı sizi bir sonraki bloğumda ağırlayabileceğim. Görüşürüz.

Kaynakça: http://www.karagoz.net/karagoz_ve_hacivat.htm#.WR193WjyiUk

About Author

Hayat renkli olmalı ama boyasında akmamalı