StresSİZSİNİZ

Travma Sonrası Stres 

Birçoğumuz travmatik bir olaya (kazaya, sevilen birinin ölümüne, kişisel bir saldırıya) şahit olmuşuzdur. Genelde travmatik olaylardan sonra kendiliğimizden iyileşiriz. Zamanla unutulur, acılar ve üzüntüler geçer. Ama bazı insanlar yaşanan travmatik olaylardan sonra aylar veya yıllar geçse bile bu durumu atlatamazlar. Travmanın etkisi yüzünden aşırı stres ve kaygı yaşamaya devam ederler.

TRAVMA ile ilgili görsel sonucu

Bazen insanlar strese sebep olan o olayları tekrar tekrar yaşıyormuş gibi hissederler. Kabus görebilirler, uyuyamazlar, normal hayatlarına konsantre olamazlar. Bu belirtiler travmadan hemen sonra ortaya çıkar ve genelde 1-2 hafta içerisinde durum düzelebilir. Peki bunun üstesinden nasıl gelinebilir? Bu stresi yaşayan herkesin tedavi görmesi gerekmez. Tedavi görmeden o tür olayları hatırlatacak şeylerden uzak durarak üstesinden gelinebilir. Bazen ”Stresimizi kontrol edemiyoruz.” falan dediğimizde o an yaşanan hislerin geçici olduğunu bilmeliyiz.

posttravmatik ile ilgili görsel sonucu

Yaşanan bu stres kişiyi diğer insanlardan uzak tutabiliyor. Bu stresin üstünden gelirken kişinin insanlardan uzak durması bir yandan olumlu bir yandan olumsuz bir hale gelebilir.

Öyleyse bu stresi nasıl kontrol edebiliriz? Genelde posttravmatik stres bozukluğu olan kişiler artık gelecekleri olmadığını düşünürler, dış dünyaya kendilerini kapatırlar. Bu stres içerisinde olan bir kişiye en doğru yaklaşım destekleyici bir yaklaşım olur. Yani sıkıntılarla başa çıkmanın bilinci verilmelidir. Bu yaşantımızın her anındaki stresler için geçerli değil midir zaten ? Stres mi bizim üstemizden gelmeli yoksa biz mi stresin üstesinden gelmeliyiz? Evet, günümüzde strese neden olan birçok durum var. Benim de bahsettiğim posttravmatik stres bozukluğu gibi. Ama stresin derecesi ne kadar fazla olursa olsun bunun üstesinden gelmek tamamen bizim elimizde. Stresle başa çıkamadığımız durumlarda sonuçları bize kötü durumlarla yansır. Mesela baş ağrısı, uykusuzluk, öfke… Posttravmatik stres bozukluğunda da olduğu gibi size o stresi yaşatan zor anlarda, mutlaka birilerinden yardım isteyin. Konuşarak, gülerek yani güzel zaman geçirerek o anki durumumuzdan uzaklaşabiliriz değil mi? Sizi mutlu edecek hiçbir şeyi ertesi güne bırakmayın. Eğer ne kadar az stres yaşıyorsanız hayatınızda, emin olun o kadar çok mutlusunuzdur.

Her türlü stresli anınızda kendinizi motive etmeyi hiç denediniz mi? Yaptığınız güzel işlerle, başarılarınızla, iyi bir anıyla o stresten hemen uzaklaşabilirsiniz. Yaptığınız bütün hobilerinizle bile her stresin üstesinden gelebilirsiniz. En basiti sevdiğiniz bir müziği açarak bulunduğunuz ortamdan uzaklaşabilirsiniz. Yürüyüş yaparken her şeyi arkanızda bıraktığınızı düşünebilirsiniz. Kafanıza kötü şeyleri takmayın. Kısacası etrafınızda sizi strese sokan ne varsa uzak durmaya çalışın. Zaten iç huzurunuza her zaman önem verirseniz stresli olduğunuz anların farkına bile varmazsınız. Asla unutmayın hiçbir şey sizden önemli değil ve her şeyin üstesinden gelebilirsiniz. Her zaman önümüzde daha çok güzel günlerin olacağını düşünün ve bunu aklınızdan hiç çıkarmayın. Kimsenin size kötü şeyler düşündürmesine izin vermeyin çünkü siz zaten stressizsiniz ne de stres SİZSİNİZ.

 

KAYNAKÇA:http://www.pedamed.com.tr/tr/icerik/17/posttravmatik-stres-bozuklugu

(Visited 48 times, 1 visits today)